Hoe een incident melden

Laatst bijgewerkt: 2023-04-11 19:51

De dienst healthdata.be (Sciensano) behandelt elke melding van een incident volgens een Standard Operating Procedure (SOP). Een publieke versie van deze SOP "HD Incident Management Process" is ook beschikbaar op deze docs.healthdata.be portaal. . 

Om een incident te melden met betrekking tot de projecten en applicaties die in productie zijn, en gefaciliteerd of beheerd worden door de service healthdata.be van Sciensano, moet u eerst inloggen op het healthdata.be serviceportaal: https://sciensano.service-now.com/sp.

Na de inlogstap komt u op de hoofdpagina van het portaal

Als u de eerste keer inlogt, moet u uw profiel vervolledigen, dwz. contactgegevens vermelden, om uw ticket te kunnen opvolgen. Zodra u het profiel hebt verzonden, keert u terug naar de hoofdpagina van het portaal.  

Op de hoofdpagina selecteert u "Hulp vragen". 

Er verschijnt een nieuwe pagina met de titel "Creëer een incident".

U kunt nu uw incident of probleem documenteren door de volgende informatie te verstrekken (velden aangeduid met een * zijn verplicht in te vullen):

Geef aan hoe dringend het is dat uw probleem moet worden opgelost op basis van de bedrijfskritische aard ervan.

Na selectie van uw Rol verschijnt er een lijst van Applicaties die relevant zijn voor u: selecteer de applicatie waarmee u een probleem ervaart. 

Zoek en selecteer het gewenste project door een trefwoord, het HD projectnummer of de projectafkorting in te voeren. 

Geef een duidelijke en korte beschrijving (1 zin) van het onderwerp van uw probleem.

Gelieve het probleem in detail te beschrijven. De volgende aspecten zijn belangrijk voor ons om het probleem te begrijpen en op te lossen: 

  • een beschrijving van de acties die u wilt uitvoeren maar niet kunt uitvoeren (Bv.: geef ons veldnaam, validatieregel, knop, etc.)
  • een beschrijving (indien mogelijk) van de opeenvolgende stappen die u neemt om de healthdata.be-service of -applicatie waarvoor u ondersteuning nodig hebt, te gebruiken
  • een korte beschrijving van het technische probleem dat u ondervindt (Bv.: foutmeldingen) 

Wij raden u aan een schermafbeelding toe te voegen die het probleem beschrijft (BELANGRIJK: Verstrek ons geen patiëntgegevens!).

U kunt de schermafbeelding toevoegen door op "Add attachments" te drukken

Aan de rechterkant van het formulier staan de verplichte informatie-elementen van het Incidentenformulier. Wanneer deze velden zijn ingevuld, verdwijnen deze veldnamen in het vak "Required information" (verplichte informatie). 

Alleen als alle verplichte velden zijn ingevuld, kan een formulier worden verzonden, door op de groene "Indienenknop te drukken

Indien niet alle verplichte velden zijn ingevuld, verschijnt bovenaan het formulier een waarschuwingsbericht

Ook zullen de ontbrekende verplichte velden groen gemarkeerd worden.

Als het incidentenformulier met succes is ingediend, verschijnt in een nieuw scherm een overzicht van uw indiening

Aan de rechterkant van het scherm vindt u de details, waaronder het Incidentnummer

Aan de linkerkant van het scherm vindt u een tijdlijn van de afhandeling van uw incident, te beginnen met de creatie ervan.